Press "Enter" to skip to content

ZESTAL sau fuziunea dintre tradițional și couture // Interviu cu Emilia Tudoran-Hoțescu și Iulia Ghenea

Întemeiat pe prietenia dintre două foste colege de liceu și facultate, Emilia Tudoran-Hoțescu și Iulia Ghenea, ZESTAL nu reflectă doar pasiunea lor comună pentru design, ci și valorile continuității și tradiției românești.

ZESTAL îmbină forme și croiuri inspirate din costumul tradițional românesc, dând naștere unor designuri unice și feminine. Broderiile complexe din mărgele și perle sunt realizate manual, fiecare piesă necesitând ore întregi de muncă atentă, iar ținutele și accesoriile definesc universul brandului.

Scopul ZESTAL este de a crea piese unice și accesorii couture care să reziste în timp și să devină simboluri ale stilului autentic și atemporal. Brandul este inspirat de trecut și tratează tradiția cu responsabilitate.

JS: Care a fost inspirația inițială din spatele ZESTAL? Ce v-a motivat să începeți călătoria în lumea modei couture?

sursa imagine: Zestal

Încă de la început, conceptul nostru a avut ca sursă de inspirație costumul tradițional românesc, transpus de-a lungul timpului în diverse direcții creative, dar păstrând stilul  Zestal.

Am crescut în Oltenia, iar tradițiile erau o parte importantă a vieții de zi cu zi.

Costumul popular românesc era prezent la fiecare serbare, iar colindatul umplea iarna de bucurie. Cea mai plăcută amintire din acea perioadă este cea cu bunicile noastre care ne-au insuflat dragostea pentru meșteșugurile vechi la claca satului, unde am învățat să împletim, să  toarcem lâna și să țesem covoare, moștenind astfel pasiunea pentru migală și lucru bine făcut, cât si aprecierea nemarginită pentru identitatea noastră bogată.

Toate aceste experiențe ne-au dat un imbold și ne-au făcut mai responsabile să aducem un omagiu costumului tradițional românesc într-o manieră modernă.

Brandul Zestal, în viziunea noastră, este modalitatea de a conecta trecutul cu prezentul, este o moștenire cultural artistică, despre care vrem să dureze peste generații, să ofere experiențe unice și să inspire.

JS: Succesul ZESTAL se bazează pe prietenie și continuitate, valori care vă definesc. Cum v-a ajutat legătura personală, în calitate de prietene, colege de liceu și facultate, apoi co-fondatoare, să construiți și să dezvoltați brandul ZESTAL?

Tocmai aceasta relație bazată pe încredere și prietenie, experiență și responsabilitate, ne-a ajutat în construirea brandului Zestal.

Într-adevăr, toate aceste valori ne definesc și ne-au ajutat de-a lungul anilor să construim frumos acest drum al eleganței și bunului gust.

Ne cunoaștem de 20 de ani și prima întâlnire a fost la liceu. Putem spune că am crescut și ne-am maturizat împreună, iar relația din timpul facultății ne-a apropiat foarte mult, petrecând foarte mult timp în atelier.

Prietenia și încrederea sunt foarte importante într-o relație de orice fel.

În cazul nostru, se bazează pe încrederea pe care o avem una în cealaltă, respectul și aprecierea fiecareia dintre noi pentru aptitudinile descoperite și perfecționate în timp. Toate aceste experiențe constructive ne-au adus o colaborare frumoasă și datorită completarii caracterelor diferite pe care noi le avem.

JS: Cum credeți că tradițiile românești integrate în designurile voastre rezonează cu audiența internațională? Cum au fost ținutele ZESTAL primite în țări precum Slovenia, Suedia, Dubai, Polonia, Elveția, Turcia, Ungaria?

Întâi să vorbim despre audiența din România, pentru că are o stransă legătură cu întrebarea.

Clienții noștri din România se împart în două categorii: prima este reprezentată de oamenii care regăsesc în piesele noastre dragostea pentru costumul tradițional, cultura și obiceiurile românești sau a locurilor natale, purtând cu mândrie „o părticică de acasă” asa cum ne spun o mare parte dintre ei.

A doua categorie este reprezentată de clienții care aleg să poarte ținute deosebite la evenimente pentru a fi diferiți de ceilalți, datorită croiurilor și elemente atemporale, spectaculoase și elegante.

Acum, revenind direct la întrebarea ta, piața internațională, credem noi, se întrepătrunde cu cea de-a doua categorie a clienților Zestal. Ei vin din zone cu alte culturi și tradiții, alte costume tradiționale, însă sunt foarte atrași de produsele noastre cu inspirație tradițională românească datorită calității materialelor, migala cu care este lucrată manual fiecare piesă în parte.

În fiecare țară în care am dus pe podium sau în expoziții colecțiile noastre, foarte mulți dintre spectatori le-au încadrat la opere de artă ce pot fi purtate cu eleganță la evenimente sau întâlniri de afaceri, simțindu-se astfel speciali și încrezători. Un astfel de feedback l-am primit în Varșovia la o Conferință a femeilor antreprenor, unde Custodele Coroanei Române, Principesa Margareta, și-a arătat aprecierea pentru ținutele noastre.

Fiecare gând primit ne bucură enorm, iar aprecierea pe care străinii ne-au arătat-o după fiecare prezentare de modă ne-a făcut mândre de această comoară care este costumul tradițional.

JS: Care este experiența ideală pe care doriți să o trăiască un client atunci când pășește în showroomul ZESTAL?

sursa imagine: Zestal

Experiența fiecărui client este esențială și îi acordăm cu plăcere atenție și seriozitate. Ne dorim să se simtă răsfățat încă de la deschiderea ușii, unde, pe fundal, muzica boemă oferă o stare de relaxare în spiritul Zestal, iar în funcție de anotimp, să fie încălzit de un ceai aromat sau cafea.

Surpriza lor cea mai mare este când observă că avem produse expuse în rame de tablou din primele noastre colecții și pot observa evoluția noastră în toți acești ani, cât și calitatea produselor odată cu trecerea anilor.

Le oferim clienților experiența supremă, de la alegerea țesăturilor la înțelegerea poveștii lor, până în momentul în care ținutele prind viață. Se alege cromatica, se iau toate dimensiunile necesare și foarte important de menționat este posibilitatea de personalizare a produselor, de a asocia elemente din produse diferite pentru a crea un design unic.

De o experiență similară ne dorim să beneficieze și clienții din online, care ajung la noi prin intermediul site-ului sau din rețelele sociale. Și cu aceștia avem o strânsă legătură și o comunicare cât mai detaliată despre produsul comandat; astfel, este contactat fiecare client și îl sfătuim în legătură cu designul produselor comandate, ca la final să primească cea mai bună versiune a unui produs realizat după dimensiunile și caracteristicile transmise.

Coletul este ambalat cu grijă, parfumat și pregătit de plecare în cutii specifice fiecărui tip de produs. În modul acesta, după purtare, se poate păstra în husă sau în cutia lui dedicată.

Ne dorim să consolidăm o relație solidă cu fiecare client în parte și să îi arătăm cât este de important pentru noi faptul că rezonează cu viziunea noastră.

JS: Cum ați descrie măiestria și atenția la detalii în procesul de creație a fiecărei piese vestimentare?

Ne-am dorit să îmbinăm pasiunea pentru modă și dragostea pentru tradiție într-un proiect de suflet, care să surprindă și să se concretizeze în piese vestimentare spectaculoase, un melanj între elemente couture și de tradiție, care să treacă testul timpului, asemenea cămășilor tradiționale cusute cu măiestrie de mâinile femeilor.

Fiecare produs este realizat după dimensiunile și specificațiile fiecărui client în parte. Astfel, este nevoie de o atenție desăvârșită încă din primul stadiu, cel de croit, urmat de procesul de realizare la mașina de cusut.

Următoarea etapă este cea de accesorizare, realizată de echipa noastră de broderi, cu strictețe după mențiunile personalizate alături de prototip. Fiecare produs în parte iese unic în felul lui, nu există două la fel și datorită faptului că mizăm pe criteriul „made to measure”, dar și că accesoriile sunt cusute manual, ștras cu ștras, mărgea cu mărgea.

JS: Cum echilibrați creativitatea artistică cu identitatea tradițională a brandului? Ce vă inspiră cel mai mult? Semnificațiile portului popular românesc, dorința de a inova, materialele de înaltă calitate pe care le folosiți în atelier?

Identitatea tradițională a brandului a fost un proces natural cu care am rezonat încă de la început, din timpul pregătirii colecției pentru lucrarea de disertație de la Universitatea Națională de Arte din București.

Studiul costumului este foarte important, iar anii de consacrare în modă ne ajută să fim constant creative în ceea ce privește tematica costumului tradițional românesc.

Acest fapt nu exclude faptul că putem realiza pe viitor colecții cu inspirații exotice sau din diverse culturi precum Africa, India, Asia etc.

Ne bucurăm să vedem cât mai mulți designeri români sau din străinătate care au aceeași sursă de inspirație și care abordează costumul tradițional cu seriozitate și îl menționează. Pentru acest ultim aspect, asociația La Blouse Roumaine demarează o campanie #givecredit pe care o susținem, mai ales că și noi ne confruntăm cu diverse „branduri” care ne copiază modelele și le prezintă ca fiind ale lor, proprii. Tot aici vom încuraja achiziția produselor noastre DOAR de pe site-ul www.zestal.store.

Inspirația din colecțiile noastre nu se limitează doar la un motiv, o semnificație sau o regiune anume. În procesul creativ, inspirația vine de la o țesătură specială, un element decorativ de pe o cămașă tradițională aparte, elemente arhitecturale sau asocieri de țesături, accesorii specifice portului autentic pe care ne dorim să le scoatem la lumină prin ochii noștri.

Dar, referitor la ce ne inspiră cel mai mult, costumul de mireasă din zona Negrești-Oaș va fi mereu preferatul nostru, urmat de mâneca răsucită de Vrancea. Ne încântă ideea că strămoșii noștri au fost atât de creativi în nevoile lor zilnice, încât au creat o varietate de piese vestimentare precum fote, brâuri, coliere, curele, acoperăminte de cap, iar noi, azi, le putem duce mai departe munca.

JS: Cum credeți că se poate susține și încuraja antreprenoriatul feminin în România și ce rol ar putea să joace o comunitate a femeilor antreprenoare ca sprijin și dezvoltare în domeniu?

Ținând cont că noi două ne cunoaștem de 20 de ani, am studiat împreună moda, am lucrat în echipă de peste 13 ani, iar în viziunea Zestal, prietenia între femei este o forță extraordinară. Acest lucru ne ajută să ne modelăm și să evoluăm, să ne educăm și să ne corectăm anumite imperfecțiuni sau lipsuri. Mai mult decât atât, prietenia este un stil de viață care se transformă într-o comunitate definită prin putere, ambiție, viziune și un strop de eleganță.

Să fii femeie antreprenor este o provocare foarte mare, însă avem în jurul nostru o echipă profesionistă, formată în mare parte tot din femei, care ne ajută să creștem brandul și să facem față provocărilor din domeniu într-un mod armonios.

Considerăm că este foarte important să existe o comunitate a femeilor antreprenoare. De-a lungul timpului, am luat parte la diverse evenimente care susțineau antreprenoriatul feminin și care au fost concepute special pentru a crea conexiuni între femei din diverse domenii de activitate și pentru a ne ajuta reciproc.

JS: Ce înseamnă pentru voi durabilitatea și sustenabilitatea și cum integrați aceste concepte în colecțiile voastre?

sursa imagine: Zestal

Simțim o responsabilitate de a lăsa mai departe comoara tradițiilor românești constituită de costumele populare, care sunt mai mult decât simple haine. Sunt identitatea noastră, povești țesute în fire și culori, o istorie bogată care ne inspiră, dar ne și responsabilizează. Vrem să readucem la viață această comoară, reinterpretând-o cu tăieturi moderne, țesături naturale și accesorii rafinate.

Sustenabilitatea este un subiect tot mai des întâlnit și începe încet-încet să fie îmbrățișat și de consumatorii finali.

Este foarte important pentru noi să creăm haine care au o durată de viață cât mai îndelungată, dar și să fie sustenabile cu mediul înconjurător. Drept urmare, în viziunea noastră încercăm:

  • Să achiziționăm și să folosim capetele de linie ale unor țesături de înaltă calitate rămase din stocuri uriașe produse la nivel mondial. Aceste țesături noi le folosim în colecțiile noastre până la ultimul metru. Datorită acestui lucru, apare și situația în care este comandat un produs dintr-o colecție anterioară și țesătura inițială să fie deja finalizată. Astfel, clientul este contactat și informat despre țesătură, noi aducându-i câteva propuneri de țesături înlocuitoare pentru a realiza acel produs comandat;
  • Să creăm modele ce au un design modern, putând fi purtate și acum, dar și peste 10 ani, depășind tendințele actuale. Așa cum costumele tradiționale se transmiteau peste generații și creațiile ZESTAL se doresc păstrătoare de valoare pentru viitor;
  • Să creăm produse-accesorii statement, individuale, versatile, ușor de purtat în combinații cu produse basic din garderoba proprie (aici putem da exemplu de accesorii precum un brâu sau o fotă ce pot fi purtate pe talie și asortate fie peste o rochie, fie peste un pantalon negru clasic, împreună cu o cămașă sau o fustă și un pulover). Ținutele ZESTAL sunt inspirate de trecut, dar create pentru audiențe moderne, însă ele se doresc a fi atemporale;
  • În cazul în care s-a mai descusut un accesoriu, mai trebuie cosmetizat ori, după eveniment, se dorește scurtarea fustei, încurajăm să fie aduse la noi la atelier produsele pentru a fi realizat acest retuș.

JS: Ce face ca îmbrăcămintea ZESTAL să fie unică în peisajul modei românești couture?

Conform sloganului nostru, creăm haine „inspirate de trecut, create pentru viitor”.

Nu suntem nici primii și nici ultimii care se inspiră din portul tradițional românesc. Diferența este, însă, maniera în care noi o facem. Nu decupăm broderii vechi pe care să le reaplicăm ulterior pe alte baze și nici nu ne dorim să reproducem anumite cusături tradiționale. Dimpotrivă, încercăm să aprofundăm cunoștințele, să înțelegem și să aplicăm elemente ale costumului tradițional prin costumele autentice și obiceiurile diverse, în funcție de statut sau un moment al vieții.

Cu cât înțelegi mai bine esența unui lucru, cu atât mai ușor va fi să îți expui viziunea artistică și totuși să nu pierzi acea direcție artistică.

Foarte mulți au luat-o pe drumul cel scurt și copiază produse emblematice Zestal și am vrea să o cităm pe Coco Chanel, un icon în modă, care spunea: „Un centimetru în plus sau în minus poate să schimbe totul. Or, exact asta e ceea ce doamnele caută la mine. Copiile n-au nicio legătură cu modelele mele, dar sunt mândră că aceste copii există: ele sunt cele care confirmă un stil”.

Termenul ZESTAL pleacă de la „zest”, în sensul de coajă, înveliș, folosit de noi în ideea de a personifica hainele și a le pune în contextul de o a doua piele, cât și în sensul de ADN al înaintașilor noștri care au lăsat moștenire tradiția și anticiparea modului în care ne vom îmbrăca în viitor.

Faptul că suntem două este un atu pentru noi. Dar un produs premium și un brand de succes, pe lângă calitate, originalitate, simț estetic dezvoltat – dacă vorbim de fashion – se bazează pe multă pasiune, angajament și respect față de cumpărător.

JS: Cum vedeți evoluția brandului în următorii ani, atât pe plan național, cât și internațional? Mai ales că recent ați lansat Colecția Perlá, o reinterpretare inovatoare a rochiilor de mireasă, care cuprinde ținute deux-pieces ce pot fi repurtate.

sursa imagine: Zestal

Să vorbim întâi despre colecția Perla. Este prima noastră colecție dedicată special mireselor și este, de asemenea, un susținător al sustenabilității datorită conceptului deux-pieces. Mereu am încurajat clientele să își achiziționeze, în detrimentul unei rochii, o fustă cu bluză.

Motivul este foarte simplu: atât bluza, cât și fusta le poți purta în varii combinații cu alte produse și poate cromatici diverse. Este un crez al nostru pe care îl susținem cu tărie încă de la început și încercăm să îl aplicăm și la mirese, fiind tot în interesul lor să facă achiziții smart.

Ne dorim, bineînțeles, să ne extindem și în afară, dar lăsăm timpul să vorbească. Ca planuri de viitor, ne dorim să ne extindem categoria de produse.

Ne dorim să fim altceva cu fiecare colecție, să păstrăm materialele de înaltă calitate, dar să fim inovatoare prin designul atemporal și posibilitatea de mixare a produselor noastre cu produse basic din garderoba fiecăruia.

JS: O întrebare bonus: dacă ar fi să descrieți brandul ZESTAL în câteva cuvinte, care ar fi acestea?

Creativitate, unicitate, simbol, onestitate, atemporalitate, calitate, migală, eleganță.

Comments are closed.