Magdalena este un personaj care se remarcă în mediul online printr-o delicatețe aparte, care îți dă de înțeles prin conținutul simplu și totuși ales cu atenție că face totul cu grație. Nu am fost deloc surprinsă să aflu că muza ei este Monica Bellucci, pentru că mă trimisese deja de la prima interacțiune cu gândul la acel tip de feminitate și de rafinament.
Am stat, așadar, de vorbă cu Magdalena despre brandul căruia i-a dat viață, despre inspirație și calitate și despre peisaje mediteraneene în acest interviu care s-a conturat precum o zi lină de toamnă:
JS: Cine este Magdalena Buzdugan? Cum ai descrie parcursul tău în domeniul creativ?
M: Mereu am fost în căutarea esenței, a nucleului, a plinului. Recunosc, acest lucru mi-a complicat existența, dar și mi-a câștigat-o în același timp. Am ales să trăiesc intens și acest lucru mă împlinește. Nici măcar nu știu dacă am ales, așa mă țin minte dintotdeauna.
Parcursul meu creativ a început devreme. Îmi aduc aminte că de mic copil eram interesată de această putere a exprimării, eram mereu preocupată să fac ceva frumos, cu sens. La unsprezece ani, tata m-a înscris la Școala de Arte din orășelul unde locuiam, în Republica Moldova. Acolo mi-am petrecut, ani la rând, toate după-amiezile. Ulterior am explorat diverse forme de artă, m-am redescoperit și reinventat, continuându-mi studiile în arte vizuale, design vestimentar și design textil la Timișoara și Toulouse, Franța, iar odată cu finalizarea masterului, în 2023, am simțit că e momentul să dau un nume identității mele artistice – MAISON MAGDALENA.
„Astăzi Magdalena este suma tuturor locurilor și a lucrurilor pe care le-a descoperit, a oamenilor pe care i-a întâlnit, a cărților pe care le-a citit, a aventurilor în care s-a abandonat fără nicio ezitare, a misterelor nespuse la care visează și acum.”
JS: Ce este MAISON MAGDALENA și cum a luat naștere proiectul?
M: MAISON MAGDALENA este un mod de a simți și privi lumea, un proiect care a evoluat odată cu mine și care s-a conturat într-un brand vestimentar cu o semnătură rafinată și boemă. Totul s-a născut din dorința de a aduce împreună pasiunea mea pentru stilul vintage, admirația pentru eleganța atemporală și afinitatea pentru detalii sofisticate.
Fiind, de asemenea, fascinată de peisajele rustice mediteraneene, am început să mă concentrez pe linii fluide, imprimeuri realizate manual prin pigmenți naturali, broderii diafane. Îmi doream să captez ușurința, calmul și lumina acestei regiuni. Însă simțeam tot mai mult că lipsea armura, acea forță pe care o aveam în interiorul meu și căutam să o proiectez. Am continuat să adaug rezistență prin diverse texturi și forme structurale (la care încă lucrăm) ca într-un final să ajung să creez un echilibru rafinat dintre cele două elemente opuse, senzualitate – putere, devenind părți inseparabile din identitatea brandului.
JS: Care este povestea din spatele plecării în Copenhaga?
M: Îmi doream foarte mult să interacționez personal cu autenticitatea designului scandinav, care, alături de stilul boem mediteraneean/francez, devenise un reper al inspirației mele – conceptul hygge, atenția la detalii, tehnicile artizanale, lumina și rafinamentul subtil, estetica minimalistă și sofisticată, precum și încrederea pe care o emană toate acestea.
Înainte de a pleca la Copenhaga, simțeam deja o anumită legătură între ceea ce creez și conceptele tocmai enumerate. Mai simțeam și că, înainte de a te lansa în această industrie, ai nevoie de o experiență care să te ducă mai aproape de realitate față de tot ce-ți oferă facultatea – o abordare nu doar artistică, dar și una practică, funcțională, mai apropiată de consumator.
Ca proaspătă absolventă, să pot lucra zilnic în atelierul unui brand pe care îl admir (The Garment), să mă implic în procesul de design, să vin cu idei pentru identitatea creativă a brandului, să fac parte din culisele unei prezentări de modă de la Copenhagen Fashion Week și să văd piese create de mine acolo, a însemnat ceva mai mult decât o experiență, a fost o modalitate de a da un răspuns viselor mele legate de viitorul MAISON MAGDALENA.
JS: Ce înseamnă pentru tine noțiunea de „calitate”?
M: În ultima vreme, când vorbesc despre calitate, îmi vine involuntar în minte conceptul de mai puțin. Fie că mă refer la persoanele care mă inspiră, la filmele pe care le vizionez, la garderoba pe care mi-am construit-o sau la arta pe care o consum. Pentru că timpul meu este prețios și limitat, aleg să îl dedic lucrurilor cu care mă identific.
Rapiditatea cu care se întâmplă lucrurile astăzi mă agită, nu ai timp să admiri o colecție că apare alta, nu ai timp să admiri o fotografie pentru că îți fug ochii la celelalte sute de imagini. La un moment dat ajungi să nu mai știi cine ești pentru că te pliezi, cumperi și consumi prea mult. Să știi cine ești – asta înseamnă pentru mine calitate. Și recunosc, însă, că astăzi acest lucru devine din ce în ce mai greu.
Iar într-un fel, MAISON MAGDALENA a luat naștere ca o formă de rezistență împotriva acestui ritm. Prin mica noastră colecție de articole lucrate manual, visez să redefinim luxul ca pe o călătorie a autodescoperirii, să inspirăm femeile să-și îmbrățișeze propria individualitate, să-și acorde timp să se admire și să exploreze. De aceea, fiecare piesă creată este unică, realizată la comandă și adaptată cu grijă dimensiunilor sufletului și corpului celor care o poartă.
JS: Povestește-mi despre particularitățile brandului MAISON MAGDALENA.
M: Legat de ideile creative, fiecare piesă începe în primul rând cu mine, cu ceea ce simt. Cele mai reușite piese pe care le-am realizat s-au conturat pur și simplu în mintea mea ca o revelație, fără a mai fi nevoie să exersez prin zeci de schițe. De cele mai multe ori mă inspir din propriul meu parcurs creativ, din momentele mele de transformare, din profunzimea, frumusețea și sensibilitatea pe care am găsit-o de-a lungul anilor de căutări și inspirație.
„Articolele creează un mix armonios dintre estetica mediteraneeană și cea scandinavă, cu un accent sporit pe materiale excepționale, texturate, pe frumusețea meșteșugului deosebit de rafinat, pe eleganța formelor simple și a detaliilor sofisticate.”
M: Unele piese mai au în comun un element de broderie pe care l-am dezvoltat personal și care face parte din identitatea vizuală a brandului. Este vorba despre acele unduiri și linii stratificate pe care le asociez cu niște răni care s-au strâns și au lăsat urme. Texturile create emană o noblețe organică, ca și cum materialul însuși ar respira, adunând în fiecare fald o frumusețe brută, dar sofisticată, o poezie de liniște și forță subtilă.
Ulterior am creat și o selecție de materiale, produse local de către artizani din România, pe care le-am testat și am înțeles că ne definesc, adăugând mereu o notă de diversitate prin materialele vintage și deadstock pe care le selectez personal din locurile unde merg sau călătoresc.
JS: Ce îți propui pentru viitorul brandului tău?
M: Pe plan scurt, lucrurile au început să se contureze tot mai mult, iar în prezent lucrăm la lansarea oficială a brandului. Ne propunem să realizăm articolele pe cont propriu, în atelierul nostru din Timișoara. Personal, îmi doresc să stau aproape de procesul de creație al pieselor. Le simt atât de aproape, încât nu aș putea să-mi imaginez că ar fi produse în altă parte. De altfel, acest lucru ar fi imposibil pentru că articolele implică ore întregi de muncă manuală și alte mici detalii care știu că fac diferența. Îmi imaginez un brand boutique cu articole made-to-order pentru cunoscători, pentru femei care aleg să-și poarte naturalețea, delicatețea și eleganța fără efort.
Pe termen lung, îmi propun un singur lucru – să rămân fidelă valorilor mele și să învăț să rafinez. Îmi doresc ca MAISON MAGDALENA să-și păstreze mereu identitatea unui brand boutique minimalist, cu o colecție de piese atent selecționate și realizate în atelierul nostru. Îmi doresc ca acest brand să fie întotdeauna o reflexie a mea și a viziunii mele creative. În rest, aș lăsa lucrurile să evolueze natural, să mă surprindă, așa cum m-am obișnuit, de altfel, dintotdeauna.
„Îmi imaginez un brand boutique cu articole made-to-order pentru cunoscători, pentru femei care aleg să-și poarte naturalețea, delicatețea și eleganța fără efort.”
JS: Care sunt casele de modă care te inspiră cel mai mult?
M: Mă inspiră casele de modă cu o identitate puternică, care știu exact cui se adresează, care evită luxul ostentativ sau supraexpunerea, alegând să-și păstreze discret farmecul și eleganța. Dacă ar fi să numesc câteva, acestea ar fi: CARVEN, THE ROW, BY MALENE BIRGER, KHAITE, TOTEME.
JS: Cum îți petreci o dimineață de sâmbătă în luna noiembrie?
M: Luna noiembrie are acel strop de liniște și nostalgie pe care-l simt aproape de suflet. Îmi place să ies dimineața pe balcon, să admir lumina blândă, aproape difuză, și să inspir adânc aerul rece, cu iz de iarnă. Apoi merg spre cafeneaua din cartier, dar nu uit să iau și o carte cu mine. În acest noiembrie voi citi Les promesses de l’âge de la editura Flammarion scrisă de Perla Servan-Schreiber.
JS: Spune-mi trei filme pe care le consideri emblematice din punct de vedere estetic.
M: Malena (2000), regizat de Giuseppe Tornatore, Breakfast at Tiffany’s (1961), regizat de Blake Edwards, La piscine (1969) regizat de Jacques Deray.
Comments are closed.