Nu rareori mi se întâmplă să mai uit că hainele sunt o extensie a personalității noastre, că stilul vestimentar este mai mult decât un factor estetic și că fiecare articol pe care îl îmbrăcăm ar trebui să transmită… un mesaj. La primul contact cu brandul Saudade m-am dus cu gândul automat la o casă de modă franțuzească de lux, la ceva din zona de vis, de aspirație. Am fost surprinsă să descopăr însă că Alexandra a gândit un concept accesibil, dar cu materiale de înaltă calitate produse în România. M-am întrebat, așadar, cum a fost posibil acest lucru și cum a reușit o studentă vizionară să pună bazele unei astfel de întreprinderi.
JS: Cine este Alexandra Cotîrlan? Cum te-ai descrie în trei cuvinte?
Cred că sunt o persoană foarte încăpățânată pentru că atunci când îmi doresc un anumit lucru nu țin cont nici de timp, nici de circumstanțe sau de părerile celorlalți, lucru care m-a ajutat să mă ambiționez să ajung unde îmi doresc, dar mi-a pus și multe piedici pentru că nu am ascultat sfaturile celor care puteau să mă ajute când am avut nevoie, încât să evit unele probleme.
M-aș descrie, cum am spus, încăpățânată, curajoasă și, din câte am înțeles, cu simțul umorului. Este o întrebare foarte grea!

JS: Care este prima ta amintire legată de modă? Ce anume crezi că te-a ajutat în timp să îți modelezi stilul personal?
Prima amintire legată de modă mă duce înapoi în casa bunicii mele. Ea a lucrat ca inginer CTC cu mulți ani în urmă și avea o mașină de cusut acasă, precum și cliente care veneau cu idei variate pentru haine.
Mai apoi cred că mama mea, care întotdeauna a avut un stil simplu și frumos și de la care am învățat cât de important este să accesorizezi chiar și cu o simplă eșarfă.
JS: Cum era viața ta înainte de Saudade?
Mult mai liniștită. Viața mea se împărțea între facultate și job – am început să lucrez de la vârsta de 20 de ani, din anul al doilea de facultate, pentru că îmi doream să am experiență în muncă la terminarea studiilor.
Aveam cu totul o altă arie de activitate, studiam sociologie și lucram preponderent în resurse umane.
JS: Care este povestea brandului? Prin ce încercări trece o astfel de întreprindere în România?
La început a fost doar o joacă, un gând care nu credeam că o să se materializeze atât de devreme. Întotdeauna am visat să am propriul meu atelier, dar mă vedeam făcând asta undeva într-un viitor îndepărtat, după vârsta de 30-35 de ani.
„Total din joacă și din curiozitate, mi-am făcut o listă cu costurile pentru a avea un mic atelier, cu o singură doamnă croitoreasă (…)”
Îmi aduc aminte perfect. Era vara lui 2020, îmi căutăm o rochie midi simplă, dar și de efect în același timp și nu am găsit o variantă care să arate bine pe mine, având totodată material și croi de calitate. M-am gândit atunci că mi-ar plăcea mult să am o croitoreasă a mea care să îmi aducă la viață toate ideile.
Total din joacă și din curiozitate, mi-am făcut o listă cu costurile pentru a avea un mic atelier, cu o singură doamnă croitoreasă, cu închirierea unui spațiu și a unei mașini de cusut – pentru că doar atât știam la vremea aceea despre echipamente. Credeam că este de ajuns o singură mașină pentru orice fel de produs.

Am lăsat ideea deoparte pentru că îmi era imposibil să fac asta de una singură și studentă fiind, iar mai apoi un prieten mi-a spus despre existența unor linii de finanțare cu fonduri europene pentru studenții care vor să înceapă o afacere pe cont propriu. Un an și jumătate mai târziu am înființat firma și așa a început totul.

„Am lăsat ideea deoparte pentru că îmi era imposibil să fac asta de una singură și studentă fiind, iar mai apoi un prieten mi-a spus despre existența unor linii de finanțare cu fonduri europene pentru studenții care vor să înceapă o afacere pe cont propriu.”
JS: Cum ți-a venit ideea denumirii? Ce însemnătate are pentru tine Saudade?
Mi-am dorit ca numele să îndeplinească două caracteristici simultan: să aibă o însemnătate în care să mă regăsesc cu valorile brandului meu și să arate estetic în scris. Am căutat foarte mult timp un nume, inițial alesesem alt nume – Bardot, care îmi plăcea cum suna și care mă ducea cu gândul la stilul clasic franțuzesc și la Brigitte Bardot, pe care o admir.
Am renunțat la acest nume pentru că îmi doream ceva cu o semnificație mai profundă, nu doar o referință la haine. În plus, am descoperit ulterior că numele aparținea deja unui brand de haine.
„M-am gândit la momentul în care deschid dulapul și văd o rochie care îmi aduce aminte instant de locurile și momentele în care am purtat-o și cum m-am simțit atunci. Asta aș vrea să reprezinte Saudade pentru purtători (…)”
Cuvântul saudade m-a captivat imediat, iar când i-am citit însemnătatea lui am știut că acesta va rămâne. Saudade se referă la o stare emoțională de nostalgie față de anumite evenimente, locuri și experiențe care, la un moment dat, ne-au adus bucurie și entuziasm.
Astfel, m-am gândit la momentul în care deschid dulapul și văd o rochie care îmi aduce aminte instant de locurile și momentele în care am purtat-o și cum m-am simțit atunci.
Asta aș vrea să reprezinte Saudade pentru purtători: piese vestimentare stylish, dar și atemporale, care să le reamintească de momentele frumoase din trecut.

JS: Care ar fi trei piese reprezentative?
Blazerul din catifea de bumbac cu piping alb este preferatul meu pentru că este o piesă foarte elegantă și atent lucrată, urmat de rochia lungă de mătase cu spatele gol care este relativ simplă, dar care nu trece neobservată. Al treilea articol este blazerul ivoar din lână și cașmir care poate fi purtat în foarte multe contexte.
JS: Cum este să fii antreprenor sub 30 de ani?
Cred că orice început este greu, indiferent de domeniu și de vârstă.
În cazul meu, începutul a fost unul lung și presărat cu multe provocări. Provocări pe care cel mai probabil mi le-am creat și eu, pentru că am înființat firma din pasiune pentru modă, în rest nu știam ce presupune procesul de producție sau cum se conduce un business.
JS: Care sunt elementele esențiale care pot ajuta o întreprindere precum Saudade să existe în viitor?
Clienții noștri sunt mulțumiți de calitatea materialelor și a croiului, deci cred că este esențial să păstrăm aceleași caracteristici cu care i-am obișnuit: piese atemporale, versatile și chic, și mai ales excelența în execuție.
JS: Spune-mi trei case de modă și trei filme care te inspiră din punct de vedere estetic.
Case de modă: YSL, Chanel, Maison Alaia.
Filme: Stealing Beauty, By the sea, La Piscine.
*
Magazinul online Saudade poate fi accesat aici.
Comments are closed.