Press "Enter" to skip to content

Marius Bercea | Bucuria de a fi trist redată cu măiestrie pe pânză

Mă fascinează tot ce înseamnă pictura. Este o formă de manifestare a artei pe care caut să o descopăr și să o simt în complexitatea ei. Iubesc să merg la muzee, la expoziții, să văd filme cu și despre pictură sau să răsfoiesc albume vechi de artă.

Cine este pictorul Marius Bercea?

În acest articol, am încercat să redau măcar puțin din esența și complexitatea unui artist român iubit și apreciat pentru creațiile sale: Marius Bercea. Este unul dintre pictorii contemporani ai României ale cărui lucrări de artă au fost expuse la Galeria François Ghebaly din New York, Galeria MAKI din Tokio, Blain | Southern din Berlin și altele. În prezent pictează din Cluj, fiind unul dintre artiștii de seamă ai școlii de la Cluj.

Pentru Marius, cei 20 de ani de la terminarea facultății reprezintă o continuă explorare a unor teme și preocupări artistice care au revenit de-a lungul timpului. Experiențele din copilăria sa din anii `80, modernizarea și tranziția către un sistem democratic, peisajele suspendate în spațiu și timp, mixtura de stiluri și tradiții, „peisajul Transylfornian și portretele tinerilor născuți după căderea cortinei de fier” sunt câteva dintre temele artistice pe care le regăsim în picturile sale.

Marius Bercea
© Raluca Ciornea

Care sunt influențele din arta sa?

„Munca de laborator implică o sistematizare a informațiilor scrise sau vizuale despre artiști, curente, influențe și așa mai departe, de aceea nu cred că sunt capabil să editez o listă cu favoriți, probabil și din cauza fluxului informațional zilnic, care nu face altceva decât să dinamizeze și să producă fluctuații constante”.

Marius Bercea

Pictura și studiul ei îi ocupă tot timpul, fiind mediul care are posibilități infinite. Marius consideră că arhiva istorică a picturii este imensă. Tocmai de aceea, obiectivul său din ultimii ani este să viziteze expoziții retrospective care restructurează opera unui artist.

Astfel, „lucrurile capătă mult mai mult sens pentru că pe lângă arta și știința autorului, pe care le descoperi în fiecare piesă individuală, percepi și sursele conceptuale din culisele atelierului, contextele personale, culturale și istorice, experimentul și provocările tehnice sau tematice”. În ultimii ani a vizitat multiple expoziții de acest fel: Tițian, Brueghel, Vermeer, El Greco, Monet-Mitchell, Diebenkorn, Cézanne și altele.

Temele din arta lui Marius Bercea

Este interesat de modul în care se compun amintirile noastre și alătură mai multe straturi ale memoriei și compune, astfel, o realitate. Totuși, pictorul Marius Bercea spune că lipsa indiciilor nu este deloc întâmplătoare, creionarea în detaliu a unei memorii având totodată puterea de a o distruge.

Marius Bercea, The far sound of the cities
The far sound of the cities, 298 x 400 cm, oil on canvas, 2020

„Sentimentul de melancolie sau <<bucuria de a fi trist>>, cum o descria  Victor Hugo, mă vizitează des în solitudinea atelierului, asemenea sentimentului de solidificare a timpului și a viitorului neprevăzut.”

Marius Bercea

Este receptiv la contextul socio-cultural și la paradoxurile pe care le-a născut trecerea de la comunism la economia de piață. Depărtarea fizică și experiența americană l-au ajutat să aibă o perspectivă panoramică și uneori detașată asupra transformărilor din țara natală.

Vorbind despre creativitate, el crede că pentru ideile într-adevăr bune nu ai nevoie de pix și agendă pentru a le nota deoarece acestea își vor păstra valoarea indiferent cât timp trece. Tot ce ai de făcut e să acționezi și să le pui în practică.

„Practica mea de atelier funcționează de cele mai multe ori pe un sistem dual. Sunt lucruri pe care le vizualizez până la cel mai mic detaliu, urmând ulterior doar un exercițiu practic de redare și reproducere. În același timp, există situația în care spontanul și hazardul anumitor <<accidente>> de atelier îmi dictează o ordonare a gândului sau a gestului, o călătorie fără destinație stabilită, o hartă fără marcaje”.

Exile crystallizes utopia, 190 x 216 cm, oil on canvas, 2013

Elemente californiene și est-europene în aceeași compoziție

Lucrările artistului îmbină peisajele și elementele est-europene cu cele californiene. Relația dintre aceste elemente s-a dezvoltat organic. În 2010 a pornit într-o cercetare la fața locului pentru a înțelege modernismul californian, ca extensie a celui austriac, prin reprezentanții săi Adolf Loos, Otto Wagner, Rudolph Schindler care s-au relocat în sudul Californiei.

Le dejeuner, 247 x 300 cm, oil on canvas, 2021

„Sentimentul de familiaritate dat de producțiile hollywoodiene și industria vizuală de tip publicity mi-au ușurat mult intrarea și integrarea în noul spațiu geo-cultural”, spune Marius. De asemenea, l-au fascinat orașele fantomă din Statele Unite, numite ghost towns, care au rămas foarte bine conservate.

Pictura din anii `50-`60 din nordul Californiei era greu de vizitat de către europeni până nu demult, însă era o sursă de inspirație importantă a artistului. Mergând acolo, a reușit să vadă mai multe colecții și instituții în care erau expuse lucrări ale lui Richard Diebenkorn, David Park, Jay deFeo, Elmer Bischoff.

„Peisajul californian este un capitol important pentru mine. Relația cu orizontalitatea deșert-cer, ocean-cer, relația între lumina diurnă orbitoare și umbra foarte bine conturată, ideea lipsei unei scări a proporției, texturile aride ale peisajului și compozițiile psihedelice ale deșertului care înflorește în aprilie, geometrizarea și parcelarea peisajului și abstractizarea rațională reprezintă o provocare continuă pentru un artist educat în spiritul tradiționalist estic al picturii”.

Marius Bercea

Monologul interior și solitudinea, teme în lucrările artistului

Unele dintre picturile lui Marius Bercea chestionează reprezentări ale relațiilor interumane. Acestea apar într-o serie de compoziții recente care au fost expuse la galeriile François Ghebaly din Los Angeles și Maki Gallery din Tokio.

Aceste expoziții, „Thieves of time” și „The Far Sound of Cities”, au avut loc la începutul și pe parcursul pandemiei. Lucrările expuse în cadrul acestor expoziții explorează ideea solitudinii și a monologului interior.

Marius Bercea, Girl with Aquatic Dress
Girl with aquatic dress (by the pool), 180.5 cm x 140 cm, oil on canvas, 2022

„Personajele par suspendate într-o așteptare îndelungată obositoare și greoaie. Sunt surprinse într-un labirint domestic, populat de opulența vestimentară de tip all dressed up and nowhere to go. E o tensiune febrilă care plutește în aer. În ciuda unității compoziționale, personajele par în dialog mai mult cu propriile lor gânduri, decât unul cu celălalt”, explică Marius.

Rolul artistului

O altă întrebare pe care i-am adresat-o lui Marius se referă la rolul artistului și misiunea unui pictor. Iar răspunsul a fost unul pe măsură: „Artistul este un individ creativ care posedă o gândire critică, cu care chestionează constant cele mai aspre întrebări. El deschide pasaje și posibilități ale gândirii dincolo de ceea ce știm deja”.  

În viziunea pictorului, artistul este oglinda societății. Acesta rezolvă mistere și transformă în lucruri vizibile acele situații care nu sunt limpezi sau clare în mod evident.

Marius Bercea, The thieves of time
The thieves of time, 300 x 400 cm, oil on canvas, 2019

Ce îmi transmite mie pictura lui Marius Bercea?

Pentru mine, lucrările lui Marius Bercea constituie o redare a societății și a umanității într-o interacțiune complexă a temelor, creând tensiuni rafinate. Straturile și culorile bine alese sporesc valoarea stilistică a picturii.

Privindu-le, simt cum mă invită la introspecție și autoanaliză. Îmi transmit un sentiment de melancolie, contemplare și parcă mă încurajează să încep un dialog interior, intim.

Ție ce îți transmit lucrările lui Marius Bercea? Răspunde printr-un comentariu la finalul articolului.

Coperta: Marius Bercea | Couple with Petals on Riot, 378 cm x 294 cm x 5 cm, oil on canvas, 2022

Comments are closed.