Oh Kimono – brandul contemporan care îți oferă experiența unei noi culturi din confortul casei sau, dimpotrivă, din mijlocul gălăgiei urbane. Atrage prin efervescența și vivacitatea emanată. Te îndeamnă la naturalețe, sinceritate și e capabil să faciliteze punerea în valoare a propriei individualități. Dacă acestă expunere a fost puțin ambiguă, sunt sigură că interviul Oliviei, fondatoarea brandului, vă va alimenta curiozitatea.
JS: Bună, Olivia! În primul rând vreau să îți mulțumesc pentru faptul că ți-ai dorit să ne devii călăuză în universul tău creativ. Pentru început, descrie-te în câțiva t ermeni și spune-mi, te rog, caracteristicile dominante care crezi că s-au răsfrânt asupra creațiilor tale.
Bună Maria! Iți mulțumesc tare mult pentru ocazia de a-mi spune povestea. Sunt fondatoarea brandului Oh Kimono– primul brand românesc de kimonouri reinterpretate. M-am născut în București (dar nu mă simt bucureșteancă) și am avut de mică o pasiune pentru frumos, simetrie, forme delicate si grațioase. Sunt foarte activă, îmi împing limitele de fiecare dată când pot și am o pasiune pentru călătorii – parte din această pasiune s-a răsfrant asupra pieselor mele, deoarece kimonourile sunt refăcute într-un stil modern, dar cu diverse simboluri ale altor culturi (pattern-uri unice asiatice, în acest caz). Cred că, pe lânga dragostea față de necunoscut, alte culturi și feminitatea proprie, faptul că am fost mereu determinată să evoluez m-a ajutat în a construi frumos Oh Kimono – tocmai numele vine de la „oh, ce frumos!” – un moment de admirație, de uimire.
„Femeile au o doză de senzualiate care cred că trebuie scoasă la iveala, iar kimonoul e piesa perfectă pentru asta.”
JS: Impactul pe care l-a avut atmosfera continentului asiatic asupra ta a fost unul decisiv - în urma unei călătorii în Vietnam, toată acea dragoste față de frumos, viu, nuanțat s-a concentrat, iar boom-ul a constat în decizia de a da forma inițială brandului. Povestește-ne mai multe despre primii pași făcuți în această direcție.
Într-adevăr, influențele Asiei, în general, și mai ales cele din Bali, unde am locuit nouă luni, mi-au influențat procesul creativ si mi-au deschis inima către multe alte lumi. Cred că pe parcursul călătoriei eram într-o căutare de ceva, dar nu știam de ce exact- poate o parte din mine sau una din viitorul meu. Momentul în care am decis să înființez o afacere a fost nebunesc- o secundă în care am zis da, gata, aici și acum, începe. Apoi, desigur, am început să îmi pun întrebările pe care alți antreprenori și le-ar adresa. Eu am urmat firul invers și cred că a fost mult mai bine așa- am avut produsul, determinarea si ambiția, priceperea. Am postat pur și simplu produsele pe Instagram – acela a fost primul pas, iar de acolo au venit toate celelalte: website-ul, lansarea etc. Și, știi cum e, learning by doing– din mers, am învățat.
JS: Dificultățile sunt inevitabile de cele mai multe ori. Cum ai reușit să le faci față (fie ele mai mult sau mai puțin semnificative)?
Dacă nu ai dificultăți, înseamnă că ori ai extrem de mult capital, ori alegi să nu vezi dificultățile. Am avut momente în care chiar mă gândeam să renunț – eram singură în toată situația asta și aveam un job full-time. Am trecut prin dezamăgiri ca designer nou în Romania care, din păcate, nu este un loc foarte prietenos pentru cei noi, deși câteodată pare. Uneori mă luptam să fiu observată și acceptată în anumite cercuri. Mi-am dat seama, însă, că nu e nevoie să lupt pentru asta- eu îmi fac treaba în continuare, iar cine va dori să observe sau să colaboreze cu mine, mă va contacta.

M-am familiarizat pe cont propriu cu partea de financiar, de legal, de contracte etc. Mă simțeam copleșită, nu aveam pe cine să întreb. După doi ani de activitate, ne-am mărit în sfârșit echipa. Momente grele sunt, însă, mereu (de exemplu, în sezonul rece vânzările scad considerabil). Prietenii mei îmi tot spun nu muncești un 9 to 5, dar văd că muncești un 24/7. Cred că am reușit să fac față momentelor dificile regăsindu-mă pe mine de fiecare dată și amintindu-mi că, orice ar fi, eu nu renunț (un alt factor e și ajutorul moral venit din partea apropiaților).
JS: Am fost impresionată să aflu că ai în vedere conceptul de sustenabilitate și un interes crescut față de situația mai puțin fericită a artizanilor și a comunităților locale în ceea ce privește lipsa locurilor de muncă. Aceste subiecte ți-au trezit interesul pe parcurs sau ai construit brandul raportându-te la ele?
Într-adevăr, la început, nu prea eram atentă la aceste aspecte. Însă, educându-mă mai intens cu privire la ceea ce cumpărăm, la efectele modei asupra mediului la nivel local si global, mi-am dat seama că totul incepe de la noi, de la fiecare.
Prin urmare, am căutat materiale în metraje foarte mici, care urmau să fie aruncate sau aveau diverse defecte. Încet, am descoperit materialele naturale pe care le folosim acum – de exemplu, bumbacul organic. Îmi doresc mult să devenim 100% sustenabili, dar este un proces lent. Mi-ar plăcea mult să ajung în comunități mai defavorizate si să pot lua artizani de acolo. Am să încerc să apelez la fonduri europene în direcția aceasta.

JS: Creația e, fără doar și poate, un intermediar între dorința designerului de a materializa ceva ce îl definește (astfel reușind să interacționeze cu un număr cât mai mare de persoane, chiar dacă indirect) și capacitatea clientelei de a se regăsi în produsul finit. Ce îți dorești să transmiți prin ea și cum ai vrea să se simtă cea/cel care alege să o poarte?
Îmi place să cred că viziunea mea e admirată de ceilalți și se pliază pe ceea ce își doresc ei. Urmăresc să creez ceva fluid, estetic, versatil. Cu kimonoul poți să te joci- e o piesă nonconformistă, urbană sau una de indoor, lejeră (ce ne satisface pe deplin e momentul în care primim mesaje de la clienți, entuziasmați de calitatea materialului și de confortul de care au parte).

Femeile au o doză de senzualiate care cred că trebuie scoasă la iveală, iar kimonoul e piesa perfectă pentru asta. Atât pentru ea, cât și pentru el, dar și pentru cei mici (avem si mini kimono), un articol de îmbrăcăminte trebuie să fie ușor de purtat, dar unic totodată, astfel toate piesele sunt în ediție limitată.
JS: Urmează lansarea colecției toamnă-iarnă 2021, intitulată RONAMI , care reprezintă o îmbinare a două culturi- cea japoneză și cea română. Dă-ne, te rog, mai multe detalii.
Această colecție a fost fructul câtorva luni bune de brainstorming. Simbolurile românești și în special simbolul valurilor, unul din simbolurile tradiționale japoneze, au fost punctul de pornire. Nami vine din japoneză și înseamnă val, tranchilitatea oceanului. Astfel că RONAMI e o îmbinare între stilul tradițional de kimono yukata și brâurile cu simboluri românești – o explozie cromatică.

Avem, însă, și piese minimaliste în aceasta colectie, din bumbac cu inserții tradiționale românești pe guler. Colecția RONAMI este doar începutul pentru noi, fiindcă pregătim o extensie a ei la anul – mai multe piese, inclusiv câteva destinate doar expozițiilor, nu și vânzărilor. Avem o cultură atât de bogată în semnificații, iar dorința mea e să o explorez prin creațiile proprii. – Olivia Dejeu, fondator Oh Kimono
Pentru mai multe detalii vă invit să accesați site-ul ohkimono.com.
Multumesc Maria pentru frumoasa oportunitate de a vorbi despre Oh Kimono ! 🙂