Press "Enter" to skip to content

Experiența Kawakubo: Despre inventatoarea imperiului Comme des Garçons și a deconstructivismului

Numele de Rei Kawakubo, relativ cunoscut la modul general și de mare influență în lumea modei, nu impresionează doar prin sonoritatea sa, ci și prin ceea ce denumește, de fapt – un om cu picioarele pe pământ și viziuni transcedentale. Cu picioarele pe pământ, chiar dacă aduce a analiză obiectivă și clișeică și tinde să confere senzația de eroare, este cea mai desăvârșită modalitate de a contura designerul japonez, tocmai dat fiind faptul că puține persoane mai trăiesc dedicându-se lucrurilor care contează cu adevărat, nu unor iluzii și dorințe nesemnificative în asamblu.

sursă: www.basellers.com

Născută în anul 1942 la Tokyo, Rei Kawakubo este moștenitoarea unui magnific instinct de independență. Pentru a profesa în cadrul sistemului educațional, mama sa a făcut abstracție de la doleanța soțului ei de a nu deveni parte a forței de muncă, astfel a ignorat legea patriarhală (conform căreia decizia ultimă îi revenea capului familiei) și de la conceptul de stigmatizare a celor ce decideau să divorțeze și nu a renunțat până în momentul în care și-a văzut visul îndeplinit.

colecția primăvară-vară 2012
sursă: ro.pinterest.com

Un astfel de curaj i-a insuflat fiicei sale, care nu a omis să-și exprime considerentele prin prisma creațiilor, asumându-și întreg procesul: de la prima schiță la prima cusătură și, desigur, la acel ultim retuș care pune capăt unei geneze simultan ideologică și vestimentară.

A studiat arta și literatura la Universitatea Keio, având parte de o educație pronunțată, bază pentru construcția a ceea ce e în prezent. În urma absolvirii, și-a stabilit domiciliul în cartierul Harajuku, a cărui stil boem și invitație la o încălcare promptă a regulilor au captat-o instant.

Cu o fascinație încă vie față de anumite aspecte ale tradiției, dar îmbiată de dorința de noutate, a reușit să îmbine toate elementele într-o manieră echilibrată, rezultatele creativității sale dând naștere deconstructivismului în modă – un stil experimental, obscur, menit să provoace imaginația privitorului, să șocheze, să lase întrebările fără răspunsuri și loc interpretărilor nelimitate, să încurajeze individualitatea, expunerea sinelui autentic. 

sursă: www.wsj.com
sursă: www.dnamag.co

Cu forme asimetrice inspirate din sfera arhitecturii moderne și materiale caracterizate de flexibilitate, confort, cu o cromatică preponderent sumbră (cel puțin la nivel de prime colecții) și imperfecțiunea ca motiv încrestat, stilul Comme des Garçons s-a răspândit instant – dacă în 1969, în urma jobului de stilist în cadrul AsahiKASEI (producător de textile), Rei a început să creeze pentru propria marcă, iar anul 1975 a marcat deschiderea primului butic, spre finalul deceniului optzecist 300 de magazine erau funcționale, pregătite să facă lumea părtașă unei viziuni inovatoare.

Colecțiile anului 2012, atât primăvară-vară (un proces de explorare a tuturor stadiilor vieții), cât și cea toamnă-iarnă (depictare a unui viitor lipsit de viață, cauzat de ruptura omului față de prezent, astfel de lipsa lucidității), dar și cea primămară-vară a anului 2021 (cu tema principală disonanța, date fiind vremurile tulburi cărora suntem părtași involuntar) sunt unele dintre cele mai deosebite și mai de impact produse ale imaginației artistei japoneze.  

Cu o fascinație încă vie față de anumite aspecte ale tradiției, dar îmbiată de dorința de noutate, a reușit să îmbine toate elementele într-o manieră echilibrată, rezultatele creativității sale dând naștere deconstructivismului în modă.

Mai presus de profilul de designer conceptual, însă, Rei este o personalitate intrigantă, căreia viața solitară nu îi repugnă, ci, din contră, aderă la ea fără niciun regret. Faptul că se dedică în întregime muncii, făcând abstracție de la aproape orice factor extern sau traiul în umbră nu le consideră condamnări, ci binecuvântări.

colecția primăvară-vară 2021
sursă: ro.pinterest.com

Nu intenționează să ofere explicații referitor la cine e, ce e, viața pe care o duce sau la creațiile sale, nu compromite nimic, nu strigă pentru a se face auzită (știind că, de cele mai multe ori, tăcerea spune mai multe decât o sumă de cuvinte deșarte), dar susține ceea ce e cu adevărat relevant într-o lume care pierde noțiunea individualității: curajul la exprimare liberă, asumată, și ideea că întotdeauna constructivismului îi va preceda deconstructivismul. 

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *