Press "Enter" to skip to content

Michelangelo Buonarroti: Sublimul dezvăluit prin puterea forței creatoare

Simt că îl cunosc pe Michelangelo de parcă aș fi trăit alături de el fiecare sentiment și fiecare experiență prin care artistul a trecut de-a lungul vieții sale tumultoase. Ca și cum aș fi fost într-un cotlon al minții și al sufletului său. Numele Irving Stone nu știu dacă vă spune prea multe, dar titlul Agonie și Extaz probabil că da. Este una dintre cele mai bune biografii pe care le-am citit, romanul bazându-se pe corespondența formată din cele 495 de scrisori ale inconfundabilului artist.

Arhivă personală
Agonie și Extaz (1966) | Irving Stone

Veți descoperi o carte captivantă, de o complexitate amețitoare care surprinde atât traiul dificil al artistului, cât și sentimentele și frustrările sale, autorul construind și o imagine a întregii societăți din acea perioadă. Sculptorul a marcat perioada de vârf a Renașterii Italiene prin dedicarea vieții sale sculpturii, dar și altor arte. Exigent în alegerea marmurii, Michelangelo a lucrat pentru mai mulți papi de-a lungul vieții sale și nu s-a oprit din această activitate până în săptămâna morții.

Michelangelo (cca. 1945) | Daniele da Volterra
© Metropolitan Museum of Art

Sculptura David, realizată între 1501-1504, creionează un personaj plin de forță, hotărâre și energie. Marmura de patru metri înălțime a constituit cea mai mare provocare a lui, fiind unica sa creație atât de cuprinzătoare, niciodată artistul nemaifiind cuprins de o forță mai mare de pătrundere, de o senzație mai mare de siguranță și pasiune a profunzimii. Un citat din Agonie și Extaz surprinde veridic viziunea artistului, David reprezentând „însăși mândria și îndrăzneala de a fi om în toate împrejurările vieții: ca gânditor, învățat, poet, artist, erudit, om de stat, cercetător – un uriaș al gândirii, al culturii, al spiritului, cât și al trupului”.

David (1501-1504) | Michelangelo Buonarroti
Sursă: Wikipedia

Pietà, finalizată în anul 1499, se remarcă prin ingeniozitatea și modul diferit de abordare al artistului care a ales să o sculpteze pe Fecioara Maria ca fiind tânără, îndepărtându-se astfel de modul tradițional de reprezentare a acesteia. Nota de tragism a sculpturii reiese din modul în care aceasta ține, cufundată în durere, având capul ușor plecat, trupul inert al fiului său.

Semnificația siluetelor sculptate de către Michelangelo stă în însușirile și trăsăturile lor omenești, frumusețea chipului și a formelor care le compun subliniind măreția spiritului lor. Geniul său nemărginit s-a remarcat în pictură prin realizarea tavanului Capelei Sixtine, o lucrare controversată datorită nudurilor, artistul fiind acuzat de imoralitate și blasfemie. Artistul se distingea printr-o capacitate incredibilă de a reda anatomia corpului uman în detaliu. A avut posibilitatea de a studia anatomia umană disecând cadavre datorită prieteniei cu un stareț de la mănăstirea Santo Spirito.

Semnificația siluetelor sculptate de către Michelangelo stă în însușirile și trăsăturile lor omenești, frumusețea chipului și a formelor care le compun subliniind măreția spiritului lor.

Pietà (1498-1499) | Michalangelo Buonarroti
Sursă: Wikipedia

Literatura a constituit un alt mod de a se exprima, deseori Michelangelo expunându-și sentimentele și trăirile în poezie. De-a lungul vieții sale a scris mai multe sonete adresate fie familiei, fie prietenilor. Multe dintre acestea au fost incluse și în romanul biografic despre care vă povesteam la începutul acestui articol. În următoarele rânduri vă facem cunoștință cu una dintre multiplele sale scrieri:

Study of a striding male nude (cca. 1504 – 1505) | Michelangelo Buonarroti
© Teylers Museum, Haarlem

„Cu ochii tăi văd o lumină lină,
Ce-n ochii-mi orbi nu prinde să răsară,
Și tot cu pașii tăi port o povară,
Ce-i pentru pașii-mi obosiți străină.
Aripa-ți fără pene mă anină,
Roșesc la bunul plac ori sunt de ceară,
Mi-i iarna cald, îngheț în plină vară,
Și-n cer mă-nalță mintea ta senină…

Când cugeți tu, cuvântul meu se naște,
În voia ta stă vrerea mea născândă,
Iar inima tot ce-aș gândi cunoaște.

Voi semăna mereu cu luna mută,
Ce-n ochi ne-așterne strălucirea blândă,
Pe care soarele i-o împrumută…”

Cu ochii tăi văd o lumină lină | Michelangelo Buonarroti

Sursă: www.poetii-nostri.ro

Operele sale de artă au avut o influență uriașă în dezvoltarea artei occidentale, mai ales în legătură cu noțiunile de umanism și naturalism. Cu toate că a avut o părere negativă despre pictură, acest lucru nu l-a împiedicat să creeze două dintre cele mai importante fresce din istoria artei occidentale. În timpul vieții sale, era adesea numit Il Divino, fiind admirat atât de contemporanii săi, cât și de cei care i-au urmat.

Copertă: Creation of Adam (cca. 1512) | Michelangelo Buonarotti, Capela Sixtină

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *